Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Taloyhtiön asioita hoitaa useita isännöintialan ammattilaisia. Jokaisella taloyhtiöllä on omat nimetyt asiantuntijat. Oman taloyhtiösi asiantuntijat löydät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivujen kautta.

Isännöitsijä

hoitaa mm. taloyhtiön hallinto- ja talousasioita, kokouksia ja taloyhtiön suurempia remontteja.

Kiinteistöassistentti

hoitaa vastikevalvontaa, perintää ja vesilaskutusta sekä ylläpitää osakeluetteloa.

Taloushallinnon asiantuntija

hoitaa taloyhtiön laina-asioita ja kirjanpitoa.

Tekninen isännöitsijä

mm. valvoo huoneistojen muutostöitä eli ns. osakasremontteja.

Huoltoyhtiöön

voit olla yhteydessä taloyhtiön tai huoneiston pienehköistä vioista ja puutteista. Huoltoyhtiö myös ylläpitää talonkirjaa ja vaihtaa nimen oveen sekä rappukäytävän nimitaululle, joten muistathan tehdä muuttoilmoituksen huoltoyhtiöön.

Muissa asioissa

Jos et tiedä, keneen sinun tulisi olla yhteydessä, Pamiksen asiakaspalvelu auttaa sinut eteenpäin! Voit myös tarkistaa, löytyykö Usein kysytyt kysymykset -palstalta vastausta kysymykseesi.

Miten voin varata autopaikan?

Voit varata autopaikan Pamiksen nettisivujen kautta täältä. Saat ilmoituksen, kun autopaikka on varattu sinulle. Autopaikan vuokraamisesta tehdään vuokrasopimus. Muistathan irtisanoa autopaikan irtisanomisajan mukaisesti, kun muutat taloyhtiöstä pois. Huomaathan, että kaikissa taloyhtiöissä ei ole vuokrattavia autopaikkoja.

Varasin autopaikan. Mistä saan lämmitystolpan avaimen?

Voit noutaa lämmitystolpan avaimen Pamiksen toimistolta. Yhteystiedot ja aukioloajat löydät täältä. Otathan henkilöllisyystodistuksen mukaasi.

Miten voin irtisanoa autopaikkani?

Voit irtisanoa autopaikan Pamiksen nettisivujen kautta täältä. Otathan huomioon irtisanomisajan, joka on merkitty autopaikan vuokrasopimukseen. Jos olet vuokralla taloyhtiössä ja muutat pois, muistathan irtisanoa autopaikan erikseen. Jos olet osakkaana taloyhtiössä ja myyt asuntosi, autopaikka irtisanotaan automaattisesti.

Minulla on vuokrattuna autopaikka taloyhtiöltä ja myin juuri asuntoni. Saako ostaja käyttää vuokraamaani autopaikkaa?

Autopaikan vuokrasopimus on henkilökohtainen eli autopaikkaa ei saa siirtää kellekään asunnon myynnin yhteydessä. Autopaikka vuokrataan seuraavalle jonottajalle. Ostaja voi halutessaan kysyä Pamiksen toimistolta, onko taloyhtiössä vapaita autopaikkoja.

Olen kadottanut avaimeni. Miten toimin?

Osakkeenomistaja voi tilata lisäavaimia tai sarjoituksen asuntoon kiinteistöassistentin kautta omalla kustannuksellaan. Vuokralaisen tulee sopia mahdollisesta lisäavaintilauksesta tai sarjoituksesta vuokranantajansa kanssa. Jos avaimen mukana on kadonnut yhteystietoja, voi lukkojen sarjoitus olla tarpeellista huoneiston ja taloyhtiön turvallisuuden kannalta.

Tarvitsen lisäavaimia. Mistä voin tilata niitä?

Osakkeenomistaja voi tilata lisäavaimia asuntoon kiinteistöassistentin kautta tai Pamiksen nettisivujen kautta täältä. Vuokralaisen tulee sopia mahdollisesta lisäavaintilauksesta vuokranantajansa kanssa. Kun avaimet ovat noudettavissa, avainliike ilmoittaa siitä tilaajalle. Jos vuokralainen noutaa avaimet, tarvitsee hän valtakirjan osakkeenomistajalta. Avaimet maksetaan avainliikkeeseen noudettaessa.

Varasin autopaikan. Mistä saan lämmitystolpan avaimen?

Voit noutaa lämmitystolpan avaimen Pamiksen toimistolta. Yhteystiedot ja aukioloajat löydät täältä. Otathan henkilöllisyystodistuksen mukaasi.

Mitä teen, kun naapurini häiriköi?

Järjestyssäännöissä annetaan yhteisiä ohjeita taloyhtiössä asumiseen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyen. Järjestyssäännöt löytyvät talon ilmoitustaululta, taloyhtiön kotisivuilta tai huoneiston asukaskansiosta. Jos jonkun asukkaan normaalista poikkeava ja järjestyssääntöjen vastainen elämäntapa häiritsee toistuvasti muita asukkaita, on asiasta syytä ilmoittaa isännöintitoimistoon. Aluksi paras menettely on ystävällinen huomautus suoraan häiriön aiheuttajalle, mutta jos tästä ei ole apua, voit ilmoittaa asiasta isännöintitoimistoon kirjallisesti tai Pamiksen nettisivujen kautta täältä. Vaikeissa tapauksissa kannattaa myös aina kutsua paikalle poliisi. Häiriöilmoituksen jälkeen tapausta selvitetään ja lähetetään tilanteen niin vaatiessa häiriön aiheuttajalle kirjallinen huomautus tai varoitus. Ilmoittajan nimeä ei kerrota eteenpäin huomautuksen saajalle. Mikäli häiriöt vielä tämän jälkeen jatkuvat, tulee asiasta tehdä uusi ilmoitus isännöitsijälle.

Muutin juuri taloyhtiöön. Miten saan netin toimimaan?

Tarkista talon ilmoitustaululta tai taloyhtiön kotisivuilta, onko taloyhtiössä käytössä talolaajakaista. Mikäli taloyhtiössä on käytössä talolaajakaista, voit kysyä yhteyden tarjoajalta neuvoja yhteyden avaamiseen. Muussa tapauksessa sinun tulee itse päättää, minkä palveluntarjoajan kanssa haluat tehdä nettisopimuksen.

Mistä voin tilata isännöitsijäntodistuksen?

Osakas voi tilata isännöitsijäntodistuksen Pamiksen asiakaspalvelusta (yhteystiedot täältä) tai täyttämällä tilauksen Pamiksen nettisivuilla täällä (sisältää hinnaston).

Kuinka pitkä toimitusaika isännöitsijäntodistuksella on ja kuinka paljon se maksaa?

Toimitusaika on kolme arkipäivää, mutta lisähintaan on mahdollisuus saada todistus noudettua jopa samana päivänä tai postitettuna seuraavana arkipäivänä.

Maksoin vastikkeen vahingossa kahdesti. Miten toimin?

Ylimääräinen vastikemaksu voidaan käyttää seuraavan kuun vastikemaksuun eli voit jättää seuraavan kuun vastikkeen maksamatta. Jos haluat ylimääräiset rahat takaisin tilillesi, voit ottaa yhteyttä taloyhtiösi kiinteistöassistenttiin. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löydät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Miten saan käyttööni e-laskun tai suoramaksun?

E-laskun voit tilata joko pankista tai verkkopankista. Suoramaksun voit tilata omassa pankissasi.

Koska lainaosuuden voi maksaa pois ja peritäänkö siitä ylimääräisiä kuluja?

Laskemme lainaosuuksia osakkaille pyynnöstä kuukausittain ja perimme siitä hinnastomme mukaisen maksun, pois lukien touko- ja marraskuussa, jolloin laskemme lainaosuuden ilman lisäkulua. Pankki veloittaa ylimääräisestä lyhennyksestä oman hinnastonsa mukaisen maksun, ja taloyhtiön hallitus on voinut tehdä päätöksen lainaosuuksien poismaksusta. Mikäli haluat maksaa huoneistosi lainaosuuden pois, ilmoita siitä taloyhtiösi taloushallinnon asiantuntijalle hyvissä ajoin ennen haluttua maksupäivää. Taloushallinnon asiantuntijalta saat lisätietoa maksuajankohdista sekä mahdollisista kuluista. Yhteystiedot löydät talon ilmoitustaululta sekä taloyhtiön kotisivuilta.

Rahastoidaanko vai tuloutetaanko rahoitusvastikkeet/lainaosuudet?

Rahastointipäätös on taloyhtiökohtainen ja se tehdään yhtiökokouksessa. Yhtiökokouksen päätökset esitetään kokouksen jälkeen toimitettavassa tiedotteessa, josta asian voi tarkistaa. Yhtiökokouspöytäkirjat löydät myös taloyhtiön kotisivuilta. Lisätietoja rahastoinnista ja tulouttamisesta saat verohallinnon syventävistä ohjeista vero.fi.

Olen juuri muuttanut taloyhtiöön. Mitä minun pitää tehdä ensimmäisenä?

Tee muuttoilmoitus huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta. Muuttoilmoituksen perusteella huoltoyhtiö käy vaihtamassa nimesi oveen ja rappukäytävään.

Jos olet osakkeenomistaja, muista toimittaa isännöintitoimistoon tarvittavat asiakirjat osakeluettelomerkintää varten. Katso lisätietoja kohdasta Osakkaan vaihtuminen. Osakkeenomistajan tulee myös ilmoittaa kiinteistöassistentille asukkaiden lukumäärä, jos taloyhtiössä on asukaslukumäärään perustuva vesiennakkomaksu. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Kuka vaihtaa nimeni oveen ja rappukäytävään?

Huoltoyhtiö käy vaihtamassa nimesi oveen ja rappukäytävään, kun olet tehnyt muuttoilmoituksen huoltoyhtiölle.

Minne ilmoitan osoitteenmuutoksesta?

Osakkeenomistajan tulee ilmoittaa osoitteenmuutoksesta Pamiksen nettisivujen kautta täällä tai taloyhtiön kiinteistöassistentille. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löydät talon ilmoitustaululta tai taloyhtiön kotisivuilta.

Mistä saan sähkösopimuksen?

Asukkaan on itse tehtävä sähkösopimus valitsemansa sähköyhtiön kanssa. Tampereen Sähkölaitos toimii siirtoyhtiönä Tampereella.

Huoneiston asukasmäärä muuttui. Minne ilmoitan asukkaiden lukumäärän vesilaskutusta varten?

Asukasmäärän muutoksista tulee aina ilmoittaa taloyhtiön kiinteistöassistentille hyvissä ajoin etukäteen, jos talossa on käytössä asukaslukumäärään perustuva ennakkovesimaksu. Lisäksi asukkaiden pitää tehdä muuttoilmoitus huoltoyhtiöön. Kiinteistöassistentin ja huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Olen muuttamassa pois taloyhtiöstä. Mitä minun pitää tehdä?

Tee poismuuttoilmoitus huoltoyhtiöön. Jos olet varannut saunavuoron tai autopaikan, irtisano ne erikseen. Saunavuoro pitää pääsääntöisesti irtisanoa huoltoyhtiöön ja autopaikka isännöintitoimistoon (autopaikan irtisanomisen voi tehdä Pamiksen nettisivuilla täällä).

Nimeni vaihtui. Miten ilmoitan muutoksesta?

Jos olet osakkeenomistaja, tulee sinun tehdä nimenmuutosilmoitus joko Pamiksen nettisivuilla täällä tai ilmoittaa asiasta kiinteistöassistentille. Nimenmuutokseen tarvitaan mukaan joko kopio henkilöllisyystodistuksesta tai virkatodistuksesta. Ilmoita lisäksi nimenmuutoksesta huoltoyhtiöön, joka voi päivittää talonkirjat ja vaihtaa nimen oveen.

Nimeni vaihtui. Miten saan uuden nimeni oveen tai rappukäytävään?

Ilmoita nimenmuutoksesta huoltoyhtiöön, joka voi vaihtaa nimen oveen ja rappukäytävän nimitauluun.

Ostin asunnon. Mitä minun pitää toimittaa isännöintitoimistoon?

Tarvitsemme kopiot kauppakirjasta, osakekirjasta siirtomerkintöineen sekä varainsiirtoveroilmoituksen. Varainsiirtoveroilmoituksessa tulee olla joko kiinteistönvälittäjän allekirjoitus tai verotoimiston leima. Jos olet tehnyt varainsiirtoveroilmoituksen verottajalle sähköisesti, voit tulostaa siitä saamasi vastaanottoilmoituksen ja toimittaa sen isännöintitoimistoon. Asiakirjat toimitetaan kiinteistöassistentille, jolta saa myös lisätietoa asiasta. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Sain asunnon perinnöksi/testamentilla. Mitä minun pitää toimittaa isännöintitoimistoon?

Tarvitsemme kopiot osakekirjasta sekä perukirjasta ja mahdollisesta testamentista (sisältäen sukuselvityksen tai maistraatin virkatodistuksen sekä testamentin lainvoimaisuustodistuksen). Asiakirjat toimitetaan kiinteistöassistentille, jolta saa myös lisätietoa asiasta. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Sain asunnon lahjaksi. Mitä minun pitää toimittaa isännöintitoimistoon?

Tarvitsemme kopiot lahjakirjasta sekä osakekirjasta siirtomerkintöineen. Asiakirjat toimitetaan kiinteistöassistentille, jolta saa myös lisätietoa asiasta. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Sain asunnon osituksessa. Mitä minun pitää toimittaa isännöintitoimistoon?

Tarvitsemme kopion osituskirjasta ja osakekirjasta siirtomerkintöineen. Asiakirjat toimitetaan kiinteistöassistentille, jolta saa myös lisätietoa asiasta. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Mistä remonteista pitää tehdä ilmoitus ja mistä ei?

Osakkaan tekemistä remonteista pitää aina ilmoittaa isännöintitoimistoon, paitsi jos kyseessä on kuivien tilojen maalaus- tai tapetointityöt. Mikäli et ole varma, kuuluuko remontistasi ilmoittaa, voi ilmoituksen tehdä siitä huolimatta.

Miten teen remontti-ilmoituksen?

Voit tehdä remontti-ilmoituksen Pamiksen nettisivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Lomake löytyy täältä. Voit myös tilata lomakkeen ja ohjeistukset Pamiksen asiakaspalvelusta.

Onko remontti-ilmoitus tullut perille?

Remontti-ilmoituslomakkeen täyttämisen jälkeen ruudulle tulee kiitosviesti. Jos tekstiä ei tule ruudulle näkyviin, kokeile täyttää ilmoitus uudelleen. Lähetämme lisäksi automaattisena sähköpostiviestinä kopion täytetystä ilmoituskaavakkeesta osakkeenomistajan/ilmoittajan sähköpostisoitteeseen.

Mikä on remontti-ilmoituksen käsittelyaika?

Remontti-ilmoituksen käsittelyaika on keskimäärin 1-2 viikkoa.

Onko taloyhtiössäni tehty asbestikartoitus?

Taloyhtiöön on tehty asbestikartoitus koko taloyhtiötä koskevan urakan (esimerkiksi perinteisen putkistosaneerauksen) yhteydessä. Mikäli tällaista urakkaa ei ole tehty, kattavaa asbestikartoitusta ei ole välttämättä tehty lainkaan.

Huoneistoremonttia suunnitellessa tulee ottaa huomioon, että taloyhtiön asbestikartoituksella ei välttämättä voida vähentää tarvetta tutkituttaa huoneiston sisällä olevia purettavia pinnoitteita/rakenteita haitta-aineista. Tämä johtuu siitä, että huoneistoa on saatettu remontoida useaan kertaan, jolloin muista huonetiloista saatuja tuloksia ei voida hyödyntää.

Pitääkö huoneistoremonteissa käyttää ammattilaista vai voiko ”maallikko” remontoida itse?

Putki- ja sähköasennuksissa tulee aina käyttää alan ammattilaista, jolla on työn edellyttämät luvat. Näitä töitä ovat mm. vesikalusteiden irrotus ja astianpesukoneen asennus. Märkätilaremonteissa tulee lisäksi käyttää ammattitaitoista vedeneristäjää, jolla tulee olla joko VTT:n sertifikaatti tai vaihtoehtoisesti materiaalivalmistajan tuotesertifikaatti.

Mitä vaiheita remonteissa tarkistetaan?

Tarkastusvaiheista ilmoitetaan remontti-ilmoituksen hyväksynnän ohessa tulevassa sähköpostiviestissä. Kuivien tilojen remonteissa yksi tarkastusvaihe on keittiön lopputarkastus, mikäli keittiöön tehdään LVIS-muutoksia. Märkätilaremonteissa tarkastusvaiheita on pääasiassa neljä.

Saako väliseinän purkaa (onko kantava seinä)?

Väliseinä voidaan purkaa, mikäli se todetaan ei-kantavaksi ja taloyhtiö hyväksyy muutostyön. Pamiksen tekninen isännöinti ei laadi kantavuuslausuntoja. Osakkeenomistajan/urakoitsijan tulee varmistaa kantavuus esimerkiksi Tampereen Rakennusvalvonnasta tai apuna voidaan käyttää ulkopuolista insinööritoimistoa. Kantavuuslausunto tulee toimittaa taloyhtiölle. Lausunnon toimittamisen jälkeen taloyhtiö antaa päätöksen muutostyölle.

Mistä voin varata saunavuoron?

Saunavuoro varataan pääsääntöisesti huoltoyhtiön kautta.

Miten voin irtisanoa saunavuoron?

Pääsääntöisesti saunavuorolistoja ylläpitää huoltoyhtiö, joten irtisanomisesta voit ilmoittaa taloyhtiösi huoltoyhtiöön.

Taloyhtiössämme on huoneistokohtaiset vesimittarit. Kuinka usein mittarit luetaan?

Vesimittarien lukutiheys vaihtelee taloyhtiöittäin: joissakin taloyhtiöissä luetaan mittarit vain kerran vuodessa ja joissakin muissa esim. 2–3 kertaa. Voit tarkistaa oman taloyhtiösi tilanteen kiinteistöassistentilta, jonka yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Huoneiston asukasmäärä muuttuu. Miten ilmoitan siitä vesilaskutusta varten?

Asukasmäärän muutoksista tulee ilmoittaa kiinteistöassistentille puhelimitse tai sähköpostitse. Voit tehdä ilmoituksen tällä lomakkeella. Kiinteistöassistentin yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Mikä huoltoyhtiö on taloyhtiössäni?

Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta ja taloyhtiön kotisivuilta.

Miten korjausvastuut jakautuvat osakkaan ja taloyhtiön välillä?

Pääsääntö on, että taloyhtiön vastuulla ovat rakennus, osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet sekä erilaiset perusjärjestelmät (lämmitys, sähkö, tiedonsiirto, kaasu, vesi, viemäri, ilmanvaihto tms.). Osakkeenomistajan vastuulla taas ovat huoneiston sisäosat. Taloyhtiö voi kuitenkin yhtiöjärjestyksessä määrätä vastuut poikkeavalla tavalla.

Hissi ei toimi. Mitä teen?

Ota yhteyttä huoltoyhtiöön ja ilmoita viasta. Jos jäät hissiin jumiin, soita suoraan hissihuoltoon, jonka numero löytyy hissistä.

Huoneiston hana vuotaa. Kenelle ilmoitan asiasta?

Vuodoista pitää ilmoittaa välittömästi huoltoyhtiöön, myös päivystysaikana. Hanat ja wc-istuimien korjaukset ovat taloyhtiön vastuulla.

Viemäri/lattiakaivo on tukossa. Miten toimin?

Kokeile ensin puhdistaa viemäri itse. Asukkaan tulee puhdistaa viemäripisteiden hajulukot ja kylpyhuoneiden lattiakaivot. Lattiakaivoon kerääntyy muun muassa hiuksia ja ajan mittaan kaivo tukkeutuu. Jos puhdistaminen ei auta, ota yhteyttä huoltoyhtiöön.

Taloyhtiön piha on taas hiekoittamatta. Minne voin ilmoittaa asiasta?

Ota yhteyttä huoltoyhtiöösi, jonka yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta. Jos ongelma on toistuva, ilmoita asiasta isännöitsijälle.

Kuka vastaa huoneiston palovaroittimista?

Huoneiston asukas/osakas vastaa siitä, että huoneistossa on jokaisen kerroksen alkavaa 60 m2 kohti yksi toimiva palovaroitin.

Laitan huoneistoni vuokralle. Mitä minun pitää ottaa huomioon?

Osakkaan tulee ilmoittaa uusi osoitteensa kiinteistöassistentille tai täyttää osoitteenmuutoslomake Pamiksen nettisivuilla täällä. Myös huoltoyhtiöön tulee tehdä poismuuttoilmoitus. Vuokralaisten nimiä ei tarvitse ilmoittaa isännöintitoimistoon, mutta vuokralaisten pitää itse tehdä muuttoilmoitus huoltoyhtiöön, joka vaihtaa nimet oveen ja päivittää talonkirjat.

Kiinteistöassistentille pitää lisäksi ilmoittaa vuokralaisten määrä, jotta huoneistoon osataan laittaa oikea määrä vesimaksuja. Vesimaksut maksaa osakkeenomistaja. Mikäli osakas haluaa, että vesimittarit luetaan vuokralaisen vaihtuessa, tulee osakkaan maksaa huoltoyhtiön määrittelemä hinta mittarien lukemisesta.